Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ), Türkiye’de eğitim, öğretim ve mesleki yeterliliklerin tanımlanması, sınıflandırılması ve belgelendirilmesi için oluşturulmuş bir ulusal yeterlilik çerçevesidir. Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ile uyumlu olan TYÇ, bireylerin eğitim, öğretim ve iş piyasasında kazanmış oldukları yeterliliklerin geçerliliğini sağlamak amacıyla geliştirilmiştir. Bu çerçeve, Türkiye’deki yeterliliklerin ulusal ve uluslararası düzeyde tanınmasını ve karşılaştırılabilirliğini artırmayı hedefler.
TYÇ, 2015 yılında Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Tebliği ile yürürlüğe girmiştir ve Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Yönetim Kurulu tarafından yönetilmektedir. TYÇ’de, yeterlilikler 1’den 8’e kadar derecelendirilmiştir ve bu dereceler, ilköğretim seviyesinden doktora seviyesine kadar olan yeterlilikleri kapsamaktadır. Her bir derece, bireylerin bilgi, beceri ve yetkinlik düzeyine göre tanımlanmış kriterler sunar.
TYÇ’nin bazı temel amaçları şunlardır:
- Yeterliliklerin Tanımlanması ve Belgelenmesi: Eğitim ve mesleki yeterliliklerin belirli bir çerçeve içinde sınıflandırılmasını sağlar. Bu, eğitim kurumlarının ve işverenlerin bireylerin yeterlilik seviyelerini kolayca anlamalarını mümkün kılar.
- Geçerlilik ve Karşılaştırılabilirlik: AYÇ ile uyumlu olduğu için Türkiye’deki yeterliliklerin Avrupa’daki yeterliliklerle karşılaştırılmasını ve tanınmasını kolaylaştırır.
- Hayat Boyu Öğrenmeyi Destekleme: Bireylerin eğitim ve mesleki gelişim süreçlerini destekleyerek, kariyerlerinde daha esnek geçişler yapabilmelerine olanak tanır.
- Kalite Güvencesi: TYÇ, yeterliliklerin belirli kalite standartlarına uygun olmasını sağlayarak, eğitim kurumlarının ve iş dünyasının kaliteye odaklanmasını teşvik eder.
TYÇ’nin gelişim süreci, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığı, Yükseköğretim Kurulu ve Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) gibi çeşitli paydaşların iş birliği ile yürütülmektedir. Bu çerçeve, Türkiye’nin eğitim sisteminde reformlar yapılmasına ve iş gücü piyasasının ihtiyaçlarına daha iyi yanıt verilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.